Adja meg email címét!

Az állóképesség edzése
2006-02-14

Az állóképesség nem öröklött tulajdonság. Sok tényező alakítja, befolyásolja, de ami a kiképző, a lovas illetve a hajtó számára nagyon lényeges: az állóképesség a felnevelés, tanítás, kiképzés során tudatos munkával fejleszthető.

Egy csikó számára a későbbi terhelhetőséget illetően meghatározó a felnevelés. Az első napoktól kezdve igen fontos szerepet kap ebben a takarmányozás  és a mozgatás. Ha ezek optimálisak, akkor a viszonylag gyengébb minőségű csikó is sokat javulhat, de igaz az ellenkezője is. A legjobb csikó sorsát is  korán megpecsételheti a helytelen felnevelés.

A kiscsikót választásig lehetőleg tartsuk napközben legelőn, ahol bőségesen van hely a szabad mozgásra. Sétáljunk ki gyakran terepre, ahol a csikó kedvére mozoghat. A megerőltetést azonban kerülni kell! A választás után ideális esetben a csikó ménesbe kerül, ahol a terület nagy, dimbes-dombos jó füvű legelő. A csikók évjáratonként külön vannak és naponta kétszer lekötve kapnak enni, esetleg rendszeresen mozgatják őket.

Az erőnléti edzés, mint az alapkiképzés része, bármely  szakág lovaira azonos módon vonatkozik. A kondíciót lassan, tudatosan kell felépíteni, a fokozatosság maximális betartásával. Az alapkiképzés során rendszeresen kerítsünk sort minél változatosabb tereplovaglásra. A nyugodt vágtamunka fokozza az állóképességet. A gyors, rövid sprint fejleszti a légzést. A nyugodt vágta távját fokozatosan 3-4 km-re emeljük. Legjobb a homokos talaj vagy a rugalmasan puha gyep. Az első hetekben nyugodt, kb 350m/perc iramú vágtát lovagoljunk.  A negyedik héttől iktassunk be egy kb 500m-es sprintet a végén. A terhelés fokozása közben figyeljük a lovat! Az a jó, ha a légzése egyenletes és tértnyerőek a vágtaugrásai. A túlhajszolás elsietett vágtaugrásokat és szükségtelen idegi terhelést okoz.  Az alapkiképzésben nem kívánunk többet, mint hogy a ló hosszabb szakaszon fáradtságtünetek nélkül lendületes és tértnyerő vágtaugrásokkal haladjon. A rendszeres fel- és lefele mászatás fokozza az  izomzat kialakulását és az erő fejlődését, amelyek a későbbi állóképességi edzések során nélkülözhetetlenek.

Az állóképesség edzés célja a terhelés elviselése hosszabb időn át Más jellegű állóképességet igényel a fogathajtás, a military, a távlovaglás vagy a díjugratás, díjlovaglás.

Az alapkiképzés után, az erőnléti edzések megkezdésekor előfeltétel, hogy a ló normális tápláltságú és konídiciójú legyen. Fontos tény, hogy minél hosszabb időre terjed ki a kondíció felépítéséhez a speciális tréning, annál kíméletesebb a ló számára, és annál megalapozottabb, tartósabb lesz az eredmény.

Vitathatatlan, hogy a legsokoldalúbb felkészítést a military igényli. A lovaknak meg kell felelni díjlovaglásban, ahol a szellemi állóképesség is komoly szerepet kap. A díjugratás speciális állóképesség-fejlesztést igényel. Az erőkifejtés intenzív, de rövid ideig tart. Néhány percig kell az erőt összpontosítani

A military terepszakasza és a távlovaglás az állóképesség igazi próbája. Ugyanez vonatkozik a fogathajtásra is. Ezekben a szakágakban a lovaknak hosszú időn keresztül kell erőt kifejteniük.

Az állóképesség edzéséhez elengedhetetlen a tervszerű munka. A ló lábának kímélése kifogástalan talajt igényel. A következetes, egymásra épülő edzésekhez szükségesek a lemért útszakaszok és a stopper.  A vágtaedzést nyugodt galoppban kezdjük 350 m/perc iramban 2000 m-t meg nem haladva. Ha a ló nyugodtan, könnyű támaszkodással vágtázik, már a második héten felemelhetjük  400 m/percre az iramot és 3000m-re a távot. A szakasz fele után fokozatos felvétel és rövid ügetőszakasz után váltsunk kezet! Jó talajon az edzésidőszak vége felé, hetente két -három alkalommal a táv megrövidítése mellett célszerű az iramot növelni, de nem 600m/perc  fölé.  A jól edzett ló szívveréseinek és légzésének percenkénti száma a terhelés után 10 perccel nem haladhatja meg a nyugalmi érték kétszeresét!

A távlovak felkészítése kissé más jellegű. Ennél a szakágnál a lovasok a pulzusszám rendeződéséből következtetnek a kondícióra, állóképességre. A táv növelésével akkor lehet továbblépni, ha a pulzusszám
10-15 percen belül 64/perc alá csökken.

Az állóképesség edzése során mindig legyünk figyelemmel a ló adottságaira. Fontos az átgondolt, megalapozott, következetes és türelmes felkészítés. Ha nem így jár el edző és lovas, akkor ingoványos talajra lép, és a siker kétséges, mert a ló idő előtt tönkremegy. A helyesen felépített munka viszont előbb-utóbb eredményt hoz. Hagyjunk elég időt rá!

Galga Lovasklub · Galgamácsa, Fehér u. 1. · Tulajdonos: DR. HORVÁTH RÉKA · Tel.: +36 (30) 949-2806